Ekonomibloggen

Jan Sten bloggar om forskning för näringslivets skull
Header

Humorbefriat entreprenörskap

18.05.2013 11:41 | Skriven av jansten i Marknadsföring

Varför vågar inte företag använda sig av humor i sin verksamhet? Jag såg en annons om den kommande Humorlandskampen mellan Finland och Sverige och kopplade det till  entreprenörskap. Många komiker har egna företag och gör pengar den vägen, men då är det fall där man lever på humorn som sådan. Det finns också en del företag som säljer roliga produkter via nätet, men sedan börjar det vara där. Företag som använder sig av humor på ett målmedvetet sätt i allt man gör för att erbjuda kunder bra tjänste-upplevelser, det är det svårt att hitta.

Det finns forskning som visar på att humorn är viktig inom vården, och att den har en viktig roll i arbetet att få patienter att må bättre och den vägen snabba upp sitt tillfrisknande. Därför skulle man ju också kunna tänkas tycka att humor i affärsverksamhet kunde ha en viktig roll i skapandet av kundrelationer. Via humor skulle man få en kontakt mellan kunder och företag som inte är likadan som andra kundrelationer, men vägen dit är nog mycket lång. Nu är användningen av humor ofta en fråga om punktinsatser. Humor  syns i företagsverksamhet mest i reklam, annonser och kampanjer, och det är klart att det finns många företag som har otroligt roliga  reklamer. Mastercard är ett exempel men det finns också inom mat och dryck. Olvi brukar med jämna mellanrum ha roliga reklamer också, men sedan tar det liksom slut. Företag som jobbar långsiktigt med humor lyser alltjämt med sin frånvaro.

Jag försöker förtvivlat komma på något företag som har tänkt strategiskt om humor men jag kommer nog inte riktigt på något. På andra sidan Atlanten finns det säkert något företag, men så där spontant kommer jag inte på ett enda här  närmare oss. Kanske ses humor som något riskfyllt, det kan missförstås och bli något som man inte kan hantera. Det kan jag förstå, men ändå undrar jag varför det inte finns några som gör ett seriöst humorförsök. Det skulle säkert bli en snackis, det tvekar jag inte det minsta om. Frågan är bara vem som blir den första att lyckas ordentligt med det här? I väntan på det så kan ni åtminstone kolla upp Bonk Museum här i Finland. Deras sätt att beskriva sin verksamhet är ändå lite rolig.

fDela tTweeta

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.

4 svar

  • Loke says:

    Visst används det en del humor i kundkontakter. Det som definitivt tar död på all humor bland entreprenörerna är myndigheterna. Har du försökt skämta bort en skatteskuld med skatteverket t.ex.

    • jansten says:

      Jovisst används det humor i kontakter med kunder och även kollegor emellan på många ställen. Men det är ändå på ett annat sätt än jag hade tänkt mig. Jag skulle gärna se att det även utåt sett skulle kommuniceras att det här är ett företag som satsar på humor och att det ska vara roligt att göra affärer med oss, i alla lägen. Det kan vara i formen av att all marknadsföringstext är full med humor eller att alla produkter har roliga namn. Kan också vara att all personal har roliga yrkestitlar eller att visitkorten är väldigt speciella. Allt sådant här är det väldigt få som vågar testa på. Lite synd tycker jag.

  • Minnie says:

    En kompis jobbade på ett företag som hyr ut party-tält. Han var ansvarig för att tälten hämtas till kunden i tid och reses upp korrekt. På hans visitkort var titeln ”Erection Manager”. =)

    • jansten says:

      Haha! Det är lite det här jag menar. Jag säger inte att alla behöver välja just den här specifika humorvägen, men det visar ändå på att man vågar vara annorlunda och känner sig ganska säker på den väg som man valt. Restauranger kunde ju kanske också testa menyer enligt det här. Som förrätt ”Ett riktigt kok stryk”, som varmrätt ”En ordentlig smäll på käften” och som efterrätt ” En spark i baken” och kvällen är fullbordad.