Ekonomibloggen

Jan Sten bloggar om forskning för näringslivets skull
Header

Det finns inga produkter mer…

28.02.2013 21:17 | Skriven av jansten i Marknadsföring

Det finns ju den här fina sången om att jag drömde det var fred på jord, och det fanns inga soldater mer. Eller något i den stilen, ni vet nog vilken jag menar. Läser man forskning inom marknadsföring nuförtiden så kunde den senare delen av sången låta något i stil med ”det fanns inga produkter mer”. Man drömmer alltså om att det bara finns tjänster på denna jord. Företag skapar inte värde längre för sina kunder. Företag hjälper kunder att skapa värde för sig själva när de använder de resurser som man ställer till kunders förfogande. Det här låter simpelt men det är ett otroligt stort mentalt hopp. Vi säljer inte produkter längre, vi är med och erbjuder kunden hjälp till att göra olika saker genom att ställa våra resurser till kundens förfogande. Vi säljer inte pennor åt människor. Vi hjälper dem att få något nedskrivet genom att erbjuda dem resurser i form av pennor. Låter ganska akademiskt eller hur, men det här är framtiden. Allt mera kommer att handla om just det här med vad man kan åstadkomma och hur man kan hjälpa kunder att få en bättre tillvaro. DIY (do-it-yourself) kulturen bara växer och det för företagsvärlden ännu längre in på det här spåret. Så vill du vara i takt med tiden och ha en känsla av att ha en uppfattning om vad marknadsföring fokuserar på nuförtiden så inser du att det finns inga produkter mer. Det finns bara tjänster.

Vill du läsa mera om tjänster och det paradigm-skifte som pågår finns det massor av resurser att ta till men sök fast fram en som heter Shaping, organizing and rethinking service innovation: a multi-dimensional framework från Journal of Service Management,  vol 23. No 5. 2012 så får du en bra överblick om vad som håller på att hända.

fDela tTweeta

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.

2 svar

  • Pyre says:

    Ja du bäste broder, jag påstod för en tid sen att ingen blivit mätt på miljöarbete och fick som svar att ingen blir mätt på sitt arbete utan på den mat man kan köpa för sin lön.
    Jag kan erbjuda dig hjälp att äta, men du lär inte leva länge om tallriken är tom.

    • jansten says:

      Det här med produkter och tjänster och kategoriseringar ser jag mest som en form av mental träning för företagare. Man måste lära sig att när man gör något som andra människor får ut ett värde av så har man möjligheter att tjäna pengar på det. Och här är tanken att det inte är produkten i sig som människor får ut något av utan på det sätt som den används. Får andra människor (kunder) inte ut något värde av det man håller på med så lär man själv inte heller få något på tallriken. Det här utgångsläget är viktigt och det finns för många som slarvar med det här.