Ekonomibloggen

Jan Sten bloggar om forskning för näringslivets skull
Header

Entreprenöriell återanvändning

28.10.2013 11:21 | Skriven av jansten i Forskning om entreprenörskap

Forskning om entreprenörskap handlar otroligt mycket om uppstartnings-processen. Varför startar människor företag? Vad driver dem? Hur hittar de sina affärsidéer? Vad gör de under de första månaderna? Det som man lätt glömmer är att det också är en massa människor som lägger ned eller överlåter sina företag. De här människorna får inte lika mycket uppmärksamhet som grundare av företag.

Jag har själv någon gång i världen varit inne och petat på det här med exit och misslyckanden. När det talas om nedlagda företag så likställs det väldigt ofta med misslyckanden, men det är en alldeles för snäv tolkning.  En nedläggning eller en överlåtelse kan vara det bästa som händer såväl företagare som företag. Företaget får nya ägare som vill förverkliga sina personliga visioner och de tidigare företagarna får mera tid att förverkliga andra planer.  I båda fallen vinner vanligen samhället eftersom summan av de entreprenöriella aktiviteterna stiger.

Det har också många gånger visat sig att företagare som säljer sina företag inte kan hålla sig borta från den entreprenöriella världen särskilt länge. De har blivit smittade och det finns sällan något botemedel. Det enda sättet att lindra frossan är att starta något nytt eget företag eller investera i andras företag. Det här beteendet har varit förknippat med äldre män som inte längre har kraften och intresset att driva sina egna företag längre, men den här bilden håller på att förändras. Det finns mera människor nu som till exempel i Supercell-fallet där människor i ganska ung ålder sitter på en massa pengar som behöver investeras någonstans. Lätt blir det så, och det är bara bra, att de här pengarna investeras i andra nya bolag som man tror har en potential att lyckas. Via investeringen kan man få uppleva samma race en gång till och kanske kan man använda en del av de personliga erfarenheterna från en försäljning till att hjälpa andra. Det här är entreprenöriell återanvändning när den är som bäst. Det är därför det är bra att det säljs bolag med jämna mellanrum. Vi behöver människor som har de här erfarenheterna och som gärna försöker hjälpa andra. Det är bra för både dig och mig.

Här är en länk till en bra sammanfattande artikel om studier på exit bland företagare.

 

fDela tTweeta

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.