Ekonomibloggen

Jan Sten bloggar om forskning för näringslivets skull
Header

Vänner är viktigare än väggar

14.10.2013 16:25 | Skriven av jansten i Okategoriserade

Vad är det egentligen som är viktigt på riktigt när det gäller att försöka få människor att starta flera företag? Ska det byggas företagskuvöser eller andra slags verksamhetsutrymmen? Behöver det grundas fonder rika på risk-kapital eller behöver man samla en grupp av experter, mentorer och andra sakkunniga i en kunskapspool som blivande företagare kan få hjälp från? Ska man tro Ewald Kibler från Åbo Universitet är det något helt annat.  Det som är absolut viktigaste är att man har vänner och familj som stöder en. Det är de personerna som är de allra viktigaste aktörerna under den tidiga fasen när det kanske bara ännu finns en idé.

Det här med entreprenörskap verkar ha vissa paralleller till hur det är med ungdomen i vårt samhälle. Den är otroligt kunnig och driftig men hamnar den i fel sällskap kan det gå utför väldigt snabbt.  Det gäller med andra ord att välja sina kompisar med omsorg och det är exakt det som är viktigt även när vi pratar om entreprenörskap. Har du de där rätta människorna omkring dig som med sina sakkunniga kommentarer kan stärka ditt självförtroende på rätt så har du det genast lite lättare. Du blir mera säker på din idé och därmed står du också lättare upp när det blåser lite snålare och motgångarna börjar komma.  Ifall du i en sådan situation ständigt får höra ”det där går inte”, eller ”det där har testats många gånger och det fungerar inte” så är risken stor att man börjar tro på det. Vilket förstås får det resultatet att man lägger ned sin idé utan att på riktigt testa dess potential fullt ut.

Vad borde man då säga till människor som kommer fram till en och undrar över ifall de har en bra idé eller inte? Ja, för egen del har jag börjat inse att det egentligen finns bara ett svar man kan ge dem: ”det låter intressant, se nu snabbt till att gå och presentera din idé för åtminstone fem potentiella kunder så att du kommer vidare”.  Eftersom det i många fall inte är du själv som är en potentiell kund så finns det väl ingen mening med att skjuta en idé i sank heller? Du kan ju ha fel.

Här är en länk till Ewald Kiblers avhandling.

fDela tTweeta

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.