Ekonomibloggen

Jan Sten bloggar om forskning för näringslivets skull
Header

Jaha, är det ett familjeföretag?

30.09.2013 23:27 | Skriven av jansten i Familjeföretagande

Emellanåt får man vara gäst i sitt eget hus. Jag fick äran att vara gäst på en kurs i marknadsföring på Hanken och ett av de teman som berördes var huruvida det spelar någon roll för kunder hurudana företag som de köper tjänster av. Jag tänker då närmast i termer av småföretag, familjeföretag eller storföretag. Familjeföretag kan förstås vara både små och stora, men finns det situationer där kunder helst gör affärer  med familjeföretag?

Svaret kan tyckas uppenbart, men faktum är att ägarfamiljer väljer så olika strategier. Några framhäver sitt ägande på sina företags webbsidor medan andra kör med så låg profil som möjligt. Så det är inte alla gånger så lätt att veta ifall man har att göra med familjeföretag eller inte. Intressant nog så verkar det ändå många gånger som familjeföretag gärna gör affärer med andra familjeföretag. Kanske är det så att lika barn leka bäst, och ifall det finns en ägarfamilj på andra sidan bordet så delar man inte enbart ett affärsintresse utan även en företagsdynamik som influeras mycket av familjedynamiken.

Det är sådana här tankar som följer en när man noterar att Rovio har utvecklat samarbete med företag som Lappset (lekparker), Paulig (kaffe), Olvi (Angry Birds dricka) och Fazer (godis). Rovio framhävs ju nästan aldrig som ett familjeföretag fastän det enligt vissa kriterier nog kan tyckas vara ett bolag som familjen Hed har ett startk grepp om. Så är det då enbart en slump att de företag som jag räknade upp lite tidigare här även är familjeföretag alla fyra? Kanske är det bara produkterna som de har som är intressanta, men vem vet? Kanske är det så att även Angry Birds förstår vikten av att tänka långsiktigt och inte enbart satsa på barnfamiljer utan även ägarfamiljer? Ja, har man utvecklat en hammare så ser man bara spikar. Det är forskarnas förbannelse i ett nötskal.

Här finns annars en referens till en artikel om hur gamla familjeföretag väljer att marknadsföra sig och sina familjer.

fDela tTweeta

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.