Ekonomibloggen

Jan Sten bloggar om forskning för näringslivets skull
Header

R-punkten

27.08.2013 21:50 | Skriven av jansten i Forskning om entreprenörskap

Av olika orsaker har det blivit läst en del om innovationer på sista tiden. Från tidigare är jag intresserad av nya idéer, och hur människor tänker när det skapas nya tjänster och produkter. Det är intressant att försöka tränga in i tankegången bakom processen. Varifrån kom idén, eller snarare impulsen till idén? Varför blev den färdiga produkten och tjänsten just såsom den blev? I förlängningen innebär det här förstås också varför blev den en sådan framgång eller varför uteblev framgången.

När jag på sistone stött och blött utmaningar med innovationer i ett projekt som jag är med i så har jag insett följande. Eller ska vi säga att jag för tillfället är av den här åsikten. Det handlar alltså i främsta hand om R-punkten. Den som har skrivit en avhandling oberoende nivå vet att det mycket handlar om att läsa tidigare material, att bygga upp en referensram för att visa hur man positionerar sig relativt det som redan finns eller har gjorts. Som en förlängning av det här så har mina tankar om R-punkten också uppstått. Innovationer handlar nämligen om just det här, något nytt i förhållande till något annat. Det här något annat är R-punkten, eller Referenspunkten.  Vad har man som Referenspunkt? Hur väljer man den? Det här är otroligt avgörande för vad det nya kommer att bli.  För det är ju den här punkten som man utmanar. Det är den här som man försöker gå runt eller använda som spegelbild. Det är den här som lägger grunden för den låda som man försöker tänka utanför. Det här tror jag  man borde forska betydligt mera i. Hur väljs R-punkten ut och av vem? Väljer man det som redan finns inom branschen så kommer det troligen att bli något som är just lite bättre, inget annat. Nej, R-punkten ska ligga någon annanstans ifall man vill göra R-evolution.

Det finns anledning att återkomma till de här tankegångarna längre fram på hösten, men det finns en härlig twist med R-punkten.  I innovations-litteratur gör man ofta skillnad på revolution och evolution och som ni förstår så är den enda skillnaden R-et. Det är det enda som gör en evolution till en Revolution. Det är därför som företag som innoverar eller vill innovera borde satsa på att kritiskt utvärdera var man sätter R-punkten. Hur har den växt fram och varför har vi valt just den som vi valt. Innovationer handlar mycket om att göra tvärtom och på helt andra sätt. Det betyder med andra ord att man alltid ska börja något nytt med att sätta punkt. R-punkt.

fDela tTweeta

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.