Ekonomibloggen

Jan Sten bloggar om forskning för näringslivets skull
Header

Konkurrensens två sidor

26.06.2013 20:56 | Skriven av jansten i Livet i Boston

Den sista tiden i USA tillbringas i New York. Jag har aldrig besökt staden så det blir en upplevelse. Tempot och människorna är det som man minns mest. Varje kvarter har något nytt att tillföra och mängden blinkande reklamskyltar gör att det känns som dag fastän det lider mot kväll. Här handlar det om affärer, det är inte frågan om annat. Det gäller att sälja ifall man ska hållas i liv. Det här livsmönstret har sina sidor.

För det första är det tacksamt att vara konsument. På vårt hotell, som inte är något av de större, får vi otroligt bra service. Alla vill vårt bästa men det går inte till överdrift. Det är just på den rätta nivån. De lär sig namnen snabbt och de är villiga att hjälpa oss med vilket ärende som helst. När det är dags att betala räkningen frågas det automatiskt ifall vi vill ha kvittot utprintat eller skickat till en e-post adress. Jag tar tacksamt emot det senare alternativet. Bara på vår gata är det tre hotell direkt efter varandra så inte undra på att de värnar om sina kunder. Det är det här som är det goda med konkurrens. Kunden har allt att vinna på det.

När man rör sig på stan lite senare på kvällen så stöter man förstås på alla ”konstnärer” som vill rita ens porträtt. En blick på det arbete som de gör och de provexemplar som de har framme så är det ingen tvekan om att de är kunniga. Prislappen är fem dollar och det får en att fundera. Det ska tecknas ganska många porträtt innan man kan säga att dagen har varit lyckosam. Detsamma gäller när man ser på alla pizzerior som säljer sina slice. Det handlar om småpengar för kunden och ännu mindre för leverantören. Ifall man gör några enkla räkneoperationer så inser man att här är det hårda bud som gäller. Det är säkerligen inte lätt att skaffa sig en utkomst i den här staden.

Samma problem är det med bussarna. Vi åker från Boston till New York och det kostar 29 dollar per person och det är då redan ett lite dyrare alternativ. Så fastän bussarna är fulla båda vägarna så blir det nog inga stora pengar. Som kund är man nöjd, men de som ser konkurrensen från andra sidan har säkert en annan åsikt. Det är klart det finns pengar i New York, det ser man bara man tittar omkring sig, men det är hård konkurrens om dem, och här som där ser man exempel på att alla inte klarar sig i den här tävlingen. Allt det här får man uppspelat framför sig under ett dygn och jag är inte säker på att jag gillar allt jag ser, men det lämnar intryck, det är ett som är säkert. New York är en stad som lämnar intryck, både goda och mindre bra.

fDela tTweeta

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.