Ekonomibloggen

Jan Sten bloggar om forskning för näringslivets skull
Header

Skyll på dig själv så går det bättre nästa gång

06.05.2013 14:09 | Skriven av jansten i Forskning om entreprenörskap

Konkurs. Det om något är ett värdeladdat ord. Den som har gjort konkurs anses värdelös och får sällan en andra chans. Det är väl den vanligaste kommentaren om konkurser och företagande. Anna Jenkins doktorerade på konkurser ifjol, och i hennes avhandling hittar man en del intressanta tankar. Hon har studerat ämnet ur flera synvinklar men den här gången fokuserar jag på den del där hon studerat människor som gjort konkurs och sedan startat nytt företag.

Gör du konkurs har du åtminstone i teorin två möjligheter. Du kan säga att du har försökt, men nu är det dags att göra något annat. Alternativt så kan du tänka dig att du lärde dig en del och nästa gång ska du göra bättre ifrån dig. Här är alltså den huvudsakliga poängen, beroende på hur du ser på konkursen och orsaken till den så avgörs det ganska långt i vilken kategori du kommer att hamna. Utmaningen är ju att företagets konkurs så ofta förknippas med ett personligt misslyckande. Så har företaget gjort konkurs så har du själv misslyckats. Av det här följer att de som anser att konkursen beror på en själv har en större benägenhet att inte starta ett nytt företag. De antar att de inte är lämpade att vara företagare och då ska de inte vara det. Den andra kategorin skyller på yttre omständigheter och tänker att nästa gång kan det gå bättre.

Som alltid finns det även ett tredje alternativ. Det är de som skyller misslyckandet på sig själva och reflekterar över vad de behöver göra annorlunda nästa gång de startar sitt företag. Det är de här som de största möjligheterna att lyckas med sitt andra eller tredje företag. De som under första konkursen skyller på omständigheterna kommer troligen inte att reflektera lika mycket över den egna rollen i sammanhanget och kommer kanske därför inte heller att ändra sitt beteende så mycket under sitt nästa försök. Så kom ihåg att skylla på dig själv när det går dåligt, ta lärdom och försök på nytt. Då har du goda möjligheter att göra riktigt bra ifrån dig. Du har ju ändå nya erfarenheter som de flesta andra inom din nya bransch inte har, och det är en konkurrensfördel, inget annat.

 

fDela tTweeta

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.