Ekonomibloggen

Jan Sten bloggar om forskning för näringslivets skull
Header

Transportföretagare blir jag aldrig

27.03.2013 22:28 | Skriven av jansten i Marknadsföring

Visst läser jag en del artiklar om forskning, men jag gör också annat. Det som jag kanske tycker är mest intressant gällande forskning är att intervjua människor. För en tid sedan deltog jag i ett forskningsprojekt på Hanken inom marknadsföring där min uppgift bestod av att resa runt i Finland och intervjua femtio transportföretagare. Avsikten var att ta reda på hur de här företagarnas affärsverklighet ser ut. Genom att få grepp om den antas det också vara lättare för till exempel lastbilstillverkare att utforma sina erbjudanden.

Jag vet inte vilka föreställningar ni har om transportbranschen, men i all sin enkelhet kan man säga att de flesta företagen är små och de är inte direkt lönsamma. Det går bra för dig ifall du gör nollresultat. Majoriteten har inget kontor utan när man ska intervjua dem så sitter man i hytten och är ute på något uppdrag eller så är det hemma-hos-intervju som gäller. Jag fick alltså vara ute i deras vardag. Emellanåt satt man i hytten mitt bland all bokföring, och andra gånger satt man vid köksbordet och diskuterade. Frun i huset satt kanske i samma rum och stickade eller kokade mat.

Allt som oftast erbjöds jag att köpa lastbilar så att de själva skulle kunna göra något annat. När man frågade dem hur det är med lönsamheten skrattade de flesta, och sa att de företagare som är ute efter pengar är i andra branscher. Att intervjua företagare är verkligen en in-på-livet resa. Deras vardag är oberäknelig, och är man van att intervjua personer från större företag som behöver bokas in veckor på förhand är det en smärre chock att intervjua småföretagare. Många gånger fick man ringa på morgonen och boka in sig på eftermiddagen när de hade någon tidslucka. Det är lite utmanande att åka iväg på några dagars resa till norra och östra Finland när det här är deras framförhållning.

Man märkte av att många var pressade av det hårda branschklimatet, men de flesta gillade den höga volatiliteten i vardagen. Den erbjuder dem möjligheter att visa hur smart man är och hur snabbt man kan vända en situation till sin egen fördel. Många gånger kunde orderboken vara tom på kvällen, men de var inte oroliga. ”Telefonen börjar ringa sex på morgon och så fylls dagen därefter”. Ja, transportföretagare blir jag aldrig. Min stresstålighet är alldeles för låg för det.

fDela tTweeta

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.